
Bar Roma // Erik A. Frandsen
Med en totalvægt på næsten otte tons og en længde på otte meter er det i mere end en forstand et exceptionelt kunstværk, der pryder trappen ved Thors Bakke.
Afsløret: 27. oktober 2023
Placering: Thors Trappe
Materiale: Sprøjtemalet aluminium
Højde: 8 m
Skænket af: Det lokale erhvervsliv og Randers Kommune.
Skulpturen forestiller en kappeklædt mand, der er væltet ned af en alt for lille sokkel. Figurens ansigt er forenklet og kan ikke identificeres. Skulpturen kan således på humoristisk vis forestille hvem som helst og dermed os alle. Skulpturen afspejler den statuedebat, der opleves verden over, hvor demonstranter vælter eller modificerer fortidens statuer over magtfulde personer. Med skulpturens fald ønsker Frandsen at skabe rum for samtale og fri demokratisk debat.
Hvad er Bar Roma?
Bar Roma er en skulptur skabt af den internationalt anerkendte billedkunstner Erik A. Frandsen. Værket er placeret midt på Thors Trappe, hvor den otte meter lange skulptur vækker opsigt allerede et godt stykke før foden af trappen. Bar Roma har form som en væltet statue og er skabt af sprøjtemalet aluminium. Selve skulpturen vejer 1,6 tons og soklen vejer 6 tons.
Bar Roma trækker på indtryk fra en arkitektonisk dannelsesrejse til Italien, hvilket også forklarer titlen på værket. Bar Roma er nemlig også navnet på en forslidt bar i den lille landsby Tresigallo, som er en af de 15 norditalienske byer Erik A Frandsen besøgte på rejsen. Sammen med kunsthistorikeren og forfatteren Tom Hermansen så Frandsen på fascistisk kunst fra 1930’erne. Mens Tyskland efter krigen slettede sporene fra nazismen, lever italienerne den dag i dag stadig med arkitekturen, billederne og symbolerne fra den fascistiske tid. Erik A. Frandsens overordnede intention med sit værk, Bar Roma, er at udfordre de bevægelser og strømninger, som sætter spørgsmålstegn ved hierarkier i samfundet. Frandsen betegner det selv som demokratisk kunst.
Om Thors Bakke
Thors Trappe er en nyanlagt landskabstrappe, der fører op til den nye bydel Thors Bakke i centrum af Randers. Området husede tidligere Thor Bryggeriet og kan nu byde på boliger, biograf, sundhedscenter og restaurant. Den er i sig selv en ny plads i Randers, der inviterer til at man sætter sig, nyder udsigten, værket og de mange planter, der også har fået plads på trappen. Thors Bakke udgør den nordlige ende af hovedstrøget, Østervold.
En del af skulpturaksen
Randers er en by, hvor der arbejdes ambitiøst med kunst i det offentlige rum. I den sammenhæng er det værd at bemærke Østervolds skulpturakse, som Bar Roma er blevet en del af. Kigger man fra Thors Trappe ned ad Østervold er der nemlig udsigt til hele tre ikoniske kunstværker. På Østervold finder man således Ingvar Cronhammars to værker ”Fontænen” og ”Redfall". Ligesom som Helen Schous ”Jyske Hingst” også er at finde som en del af skulpturaksen.
Tilblivelsen
Bar Roma er resultatet af et stærkt samarbejde mellem det lokale erhvervsliv og Randers Byråd. Erhvervslivet har indsamlet 1,5 mio. kr. til projektet. De resterende 3,5 mio. kr. er bevilliget af Randers Byråd. Værket skænkes til Randers Kommunes Kunstfond.
Rejsningen er Bar Roma er støttet af BilButikken, BKG-Finans, HF Christiansen A/S, Innovation Living, MAKEEN Energy kunstforeningen, Multitek, Pedersen & Nielsen Automobilforretning, Randers Tandhjulsfabrik, Redmark, Sparekassen Kronjylland, XL-Byg Vorup, Verdo, ANF INVESTMENT & CONSULTANCY ApS, BellCon, Bjørn Christiansen Landinspektører, Byens Malerfirma, Danish Care Supply, Erhvervsklubben Randersklubben, Jensen Byg, John Drejer A/S, Limo Labels, National Revision, Nybolig Bjørn & Ankersen, Poul Tarp A/S og Svend Lynge.
Om Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen er født i Randers, 20. april 1957. Han er søn af ostehandler August Frandsen, der i mange år drev butik i Randers. Erik A. Frandsen er autodidakt billedkunstner og grafiker. Han startede sin karriere som kunstner allerede i gymnasietiden. Her lånte han en gammel trykpresse af en anden Randerskunstner, Per Neble. Efter gymnasiet rejste Frandsen til Grækenland for at studere keramik. I begyndelsen af 1980érne spillede han en hovedrolle i det kunstneriske nybrud, der fandt sted i Danmark, ofte betegnet som ”de unge vilde”. Han har siden været en særdeles tydelig og dynamisk arbejdende kunstner i både det danske og det udenlandske kunstliv. Hans værker finder man både på mange kunstmuseer, i det offentlige rum og i private samlinger. Erik A. Frandsen har blandt andet udført en stor kunstopgave på supersygehuset Gødstrup i 2022. Og han har også spillet en stor rolle i udsmykningen af kronprinseparrets palæ på Amalienborg.
Udstilling på Randers Kunstmuseum
Randers Kunstmuseum har i perioden 28.10.2023-18.02.2024 en særudstilling med fokus på Erik A. Frandsen. På udstillingen er der både nye malerier og tegninger fra 2023 samt skitser og værker med relation til skulpturen, Bar Roma. På udstillingen er der desuden en model af skulpturen.
The sculpture depicts a man, wearing a mantle, who has tumbled down a much too small plinth.
The face is simplified and unidentifiable. In a humorous way the sculpture is depicting whoever and
thus everybody. The sculpture reflects the worldwide debate about statues of powerful persons being
overturned and modified by protesters. The fallen sculpture opens for democratic conversations and
a free debate.